- Over vier jaar moeten en 10 keer zoveel laadpalen in parkeergarages zijn als nu.
- Deze ambitie is uitgesproken door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en garagehoudersvereniging Vexpan.
- In 2030 moet er zelfs bij één op de tien parkeerplekken een laadpaal staan.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en garagehoudersvereniging Vexpan willen vaart maken met het installeren van laadpalen in parkeergarages. Een installatieoffensief moet er voor zorgen dat er over vier jaar tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn.
Het voornemen betekent dat er in 2025 bij gemiddeld één op de twintig plekken (5 procent) in parkeergarages een laadpaal voor elektrische auto’s moet zijn.
In 2030 moet er bij één op de tien parkeerplekken een laadpaal staan. Parkeervereniging Vexpan en de Staatssecretaris maken donderdag afspraken over de installatie.
Momenteel is er in twee derde van de ongeveer vierhonderd parkeergarages (met zo’n 450 parkeerplaatsen) geen mogelijkheid om elektrische auto’s op te laden. Vexpan – waarbij 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten – onderzocht wat er nodig is om aan de behoefte hiervoor te voldoen.
Het is volgens het platform nodig om de laadpalen zo slim mogelijk te plaatsen, omdat elektrische auto's andere risico's met zich meebrengen dan benzineauto's.
In 2030 moeten alle nieuwe auto's uitlaatgasvrij zijn
Van Veldhoven noemt de afspraken een goede stap. "Als je met de auto op pad bent is parkeren in een parkeergarage vaak een goede optie. Hoe fijn is het dan als je je auto makkelijk kwijt kunt en de batterij na je afspraak weer vol zit. Met deze afspraken komt dat een stap dichterbij. Dat geeft zekerheid en comfort."
André Wielaard, voorzitter van Vexpan: "We gaan actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren."
Het aantal elektrische rijders stijgt. In 2020 was bijna een kwart van alle personenauto’s die in Nederland werden verkocht elektrisch. Deze auto’s stoten geen uitlaatgassen uit en zijn daarmee goed voor het milieu. In het klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn, zodat in 2050 al het verkeer schoon is.
Lees ook:
- Elektrische vrachtwagens kunnen voor 2030 dieseltrucks vervangen – dan moet er wel een nieuw laadnetwerk komen
- VW schakelt tandje bij met elektrisch rijden – na 2030 komen er alleen nog elektrische modellen op de markt
- Laadangst moet straks verleden tijd zijn in Nederland: overheid wil vanaf volgend jaar 213 laadpalen per dag aanleggen